Epiloog

29 juni 2018 - Göteborg, Zweden

Beste Volgers ,

Het zit er bijna op , het einde is in zicht . Ik schrijf nu mijn laatste verhaal op de laatste ferry .Morgen heb ik geen tijd , Loïcske wacht !! Alhoewel , laatste ? Het was geen reis voor mietjes . Bijna 7000 km gereden , en 30u boot in het heengaan en ongeveer 15u boot in het terugkomen . We hebben ter plaatse 14 overzetten moeten doorstaan , de ene al wat heviger dan de andere . We hebben geslapen in hotels , in bungalows op een camping , in miezerige hutjes op een slechte camping . Het was een reis van extremen , extreem weer ,extreme wegen , extreme toestanden , extreme landen , extreme mensen .  We doorkruisten mooi Finland met zijn meren , we doorkruisten Noorwegen en reden naar de Noordkaap , we reden door de Lofoten met zijn waanzinnige natuur , we bereden de Trollenweg in de mist . We hebben het mooiste van Noorwegen doorkruist . We reden een klein stukje Zweden , te kort om er echt van te genieten . We werden geconfronteerd  met extreme temperaturen , van 1,5 graden naar 27 graden . Sneeuw , veel regen en striemende winden waren ons deel . We hebben kou geleden , we hebben gezweet . We hebben fijne mensen ontmoet , we hebben vervelende mensen ontmoet . We reden tussen loslopende rendieren en schapen . We reden over zandwegen , kiezelwegen , over goede en slechte wegen . We hebben de natuur op zijn wilds gezien , enorme meren , schitterende bergen , waanzinnige fjorden , enorme doodse vlaktes , bergpassen om van te duizelen . We hebben lange rechte stukken gereden door enorme bossen , we hebben honderden scherpe bochten op ons palmares . In Finland reden we door enorm uitgestrekte bossen .In Zweden reden we langs heerlijke kusten .  We hebben Fins proberen te leren , we hebben Noors en Zweeds  proberen te leren . We hebben een reis mogen maken die niet iedereen zal of wil doen . We hebben gelachen , we hebben momenten van stilte gehad . Ikzelf heb zeer moeilijke momenten gehad . Maar nooit hebben we ook maar iets van wrevel in de groep gehad . En dat terwijl we allemaal verschillende personen zijn .

In mijn hoofd had ik deze reis de voorbije jaren al meerdere keren gemaakt .  Telkens opnieuw droomde ik van een reis die niet iedereen zou doen , het plan was van alleen te gaan . Bij nader inzien ben ik blij dat we met de groep waren . Soms speelde ik wel met de gedachte  dat ik het beter alleen had gedaan , maar wat had het dan geweest ? Ik had de reis ook met niemand anders willen meemaken dan met dit viertal .  Allemaal fijne mensen nooit verlegen voor een grap , nooit teveel om een helpende hand te bieden , om een troostende schouder te bieden .

Ik had alles zo goed overlopen , maar één ding heeft mij enorm verast . De geboorte van mijn eerste kleinzoon . Nooit had ik kunnen denken wat een impact dit op mij ging hebben . Voor ik vertrok werd het mij meermaals gezegd , maar nooit drong het echt door . Toen ik het telefoontje kreeg stond mijn wereld stil , mijn hart ging tekeer , mijn hoofd tolde . Ik kan U vertellen als je Uw oudste dochter via face time ziet zitten met een klein wonder op haar schoot , en je bent op 3000 km van huis en je kan gewoon niet weg breekt Uw hart . Je word overmand met een onbeschrijfelijk schuldgevoel dat ik nooit zal vergeten . De dagen nadien leef je in een roes , je kan maar aan één ding denken en dat is was ik maar daar . Ik heb zeer moeilijke momenten gehad met de tranen in de ogen . Maar mede door de steun van mijn fijne reismakkers kom je er toch door . Er werd dagelijks gebeld en talrijke foto’s werden doorgestuurd . Een pleister op de wonde , die nu nog niet genezen is . Binnen enkele dagen ben ik thuis en zal zelf het kleine wondertje kunnen vastnemen en bewonderen . Ik denk dat ik hem nooit meer loslaat .

Tenslotte heb ik nog enkele woorden van gemeende dank .

Eerst en vooral de Fil die na mijn voorstel en na de eerste twijfel deze schitterende reis in elkaar heeft gestoken . Die kerel heeft enorm veel tijd gestoken in mijn droom , die nadien ook de zijne werd . Ontelbare uren van hotels boeken , schitterende wegen uitstippelen , overtochten boeken , enz . Ook tijdens de reis steeds de kop trok , zodat dit voor mij ook echte een reis werd zonder zorgen . Thanks for my dream friend !!

De Krikke , om steeds mee de grappige noot in het gezelschap te brengen . Voor zijn eindeloze stroom van informatie . Voor zijn hulp met het verorberen van mijn overschotten .

De Jul , ook om het opeten van mijn overschotten . Maar ook om rust te brengen in het gezelschap . Een fijne rustige kerel .

Den Danny , voor zijn steeds aanwezige enthousiasme . Voor zijn belangeloze hulp in allerhande situaties . Limburger wereldburger .

Kortweg , fijne kerels .

Voor het thuisfront

Dank aan mijn vrouwtje die tenslotte mij toch maar steeds de vrijheid geeft .

Dank aan al de vrouwen van de andere reizigers , die hun man toch maar een maand moesten missen door mijn schitterende idee .

Aan mijn oudste dochter , die mijn aanwezigheid heeft moeten missen de eerste 10 dagen na de geboorte van Loïc , ik hoop dat ze het mij nooit kwalijk zal nemen . En aan de Jens voor zijn steun aan ons Tif .

Aan mijn kleinzoon , nu nog te klein om het te begrijpen .

Aan mijn jongste dochter , om mij steeds op te beuren als ik het moeilijk had .

Zonder al daze personen was dit niet mogelijk geweest .

Dank aan de trouwe lezers van de blog , ik heb met veel plezier dagelijks onze avonturen neergepend . Dit was voor mij een uitlaatklep . Een heerlijk tijdverdrijf om alles steeds opnieuw te beleven .. Wie weet lezen jullie nog wel iets van mij . Mijn verhaal is nog lang niet ten einde , mijn reis is nog niet gedaan ….

Tenslotte zit ik nog met enkele prangende vragen .

Is den Danny echt geen Duitser .

Laat de Fille thuis ook zoveel scheten ?

Weet de Krikke echt zoveel of is het ingestudeerd ?

Kan de Jul thuis ook zoveel eten ?

Thanks , en tot een volgende keer , Eric

1. Marcskapan:
    Proficiat en bedankt voor je dagelijkse verslagen . Knap
  2. Roger Nauwelaerts:
    29 juni 2018
    Tot morgen op de bbq hoop ik, ik heb genoten van jullie verhalen rn hoop jullie snel weer terug te zien.
  3. Eddy:
    29 juni 2018
    Mooi, heb jullie verhaal telkens weer met plezier gelezen
  4. Catherine:
    29 juni 2018
    Genoten van deze blog met schitterende verhalen
    Super goed gedaan 👍👍
  5. Kristine:
    29 juni 2018
    Ohhh😍amai da was de kers op de taart lieverd, tot morgen , ik zie u graag😍😂😂😂
  6. De Jonghe Anita:
    29 juni 2018
    Super genoten van de fantastische verhalen .
  7. Tiffany De Zangre:
    29 juni 2018
    Super mooi geschreven papa! Ik ben blij dat je uw reis hebt kunnen maken en ik neem jou niets kwalijk! 😘Tot morgen! Xxx
  8. Shari De Zangre:
    Mooi papie! ❤️
  9. Ann:
    29 juni 2018
    Eric,het was altijd uitkijken naar jou schitterende verhalen,wat kan jij alles leuk verwoorden.dit zal zeker een reis zijn die je op je spaarboekje van de mooie momenten in je leven kan zetten.en geniet vanaf morgen van he kleinzoneke en al je andere schatjes.jullie vriendschapsband zal hier alleen maar door versterkt zijn,het gaat jullie goed 👍
  10. Patrick - Nancy Vermant - Lettens:
    29 juni 2018
    Fantastisch verhaal! Jullie zullen vele meer hebben mee gemaakt dan je hebt kunnen neer pennen. Ik hoop dat ge dat ooit in een boekvorm giet. Moet een prachtig verhaal zijn. Jij bent rijp om collumes te schrijven in ėėn of ander weekblad Eric. Bedankt voor de mooie verslagen, het was zeer leuk om te volgen. Veilig thuis allemaal. Geniet nog van de laatste uren op jullie stalen ros en van de ontvangst van familie en vrienden morgen. ;-)
  11. P@rick:
    29 juni 2018
    Super fijne blog-verhalen van jullie reis-belevenissen Eric, heb me kostelijk geamuseerd bij het lezen, keek er dagelijks naar uit, veilig thuis allemaal en nog eens dikke proficiat met het boeleke, geniet ervan. De groeten aan ‘de bende van Fil’
  12. Agnes:
    29 juni 2018
    Ich wünsche euch eine gute Heimfahren und hoffe dass ihr so zufrieden zu hause ankommt wie ich. Agnes aus Aachen (Nordkap )
  13. Peter Verbraeken:
    Super verhaal. Bedankt voor het delen 👍👍👍
  14. Yvan:
    29 juni 2018
    Super om jullie op deze manier te volgen het was een
    Klein beetje of we waren erbij 👍🏼Echt mooie verhalen en heel goe "neergepent" 😜Nog veilige laatste kilometers en tot morgen op de BBQ
  15. Vangenechten Dirk:
    29 juni 2018
    Ik en mijn ventje hebben echt genoten van jullie verhalen.Echt chapeau wat jullie gepresteerd hebben.Het was elke dag in spanning afwachten wat het volgende verhaal ging worden.En voor Eric,geniet met volle teugen van je kleinzoontje,ooit staat ons dat ook te wachten,dus kan me voorstellen dat het speciaal is.Respect mannen
  16. Annick Boeynaems:
    30 juni 2018
    Top, was leuk om mee te volgen en uit te kijken naar de nieuwe verhalen. Veilig thuis
  17. Katleen Verschueren:
    30 juni 2018
    Proficiat allemaal omdat jullie zo een reis op een fantastische manier hebben gedaan 👍👍👍 het was leuk jullie verhalen te lezen en een prettige thuiskomst allemaal
  18. Marina Van den Bril:
    30 juni 2018
    Genoten van de verhalen, keek er iedere dag naar uit, ken enkel de Fil van jullie gezelschap maar het voelt nu of ik iedereen ken. Bedankt, veilige terugreis en geniet van je kleinzoon!
  19. Cherre:
    30 juni 2018
    Dank u voor de mooie verhalen en goede thuiskomst
  20. De Langhe Patrick:
    1 juli 2018
    schitterende verhalen, geweldige reis toppers