Rondje Noorden

11 juni 2018 - Noordkaap, Noorwegen

Beste volgers ,

Vandaag moesten we slechts 100 km rijden van Atla naar Skaidi alwaar onze volgende overnachting gepland was .

Eerst ontbijten , zoals steeds voldoende . Niks op aan te merken , dat Danny en Christoph de " Kottbular " niet te vreten vonden is slechts een klein minpunt . Klagers zijn er overal .

Onze vriend Fille kreeg dan nog een op zijn Nielse donder van de strenge hotel bazin , is this yours vroeg ze op een strenge Noorse toon ? Wijzend naar zijn bagage op één van de ontbijt banken . Een even stuurse blik en antwoord van onze Fil was haar deel . Yes , kort en krachtig . Het antwoord viel te raden , " move it " . Bam , de Nielse kruisvaarder werd met enkel korte woorden op zijn plaats gezet . Gedwee sprong Filleke recht en verplaatste zijn zakjes , ja Fille die vuile smerige tassen op de lederen bank ? Denk is na makker . Met de blik in zijn telloor ging onze held dan maar verder eten , de honger enigszins gestild ..

We vertrokken in de striemende regen en met een heerlijke temperatuur van 11 graden . Al wie mij kent kan er zich wel iets bij voorstellen , ik kom pas tot leven bij Noordpool temperaturen .

Dus rijden maar , het gebied dat we nu doorkruisten was immens . Lange wegen tussen desolate velden met enkel afgestorven bomen . Nu het heeft wel iets , je bent daar echt alleen , enkele Elanden uitgezonderd . De temperatuur daalde ook lekker , 4 graden op sommige stukken . Go Eric !!! Overal zie je nog sneeuw liggen , het bewijs dat het er nog wel eens kouder en grimmiger kan zijn .

Aangekomen in Skaidi , een klein plaatsje op een grote steenworp van de Noordkaap ( 100 km zoiets  ) . Vlug tanken en binnenkruipen in een shop ,annex eethuisje . Daar kwamen we nog wel wat motorrijders tegen , zelfs uit het Antwerpse . Wat komen ze er toch zoeken ?

Nog veel te vroeg om binnen te  rijden besloten de vrienden om naar Hammersfest te rijden , de meest Noordelijkste stad van Europa . De weg naar dit groot dorp loopt  langs schitterende fjorden . Waanzinnig mooi , komt dat zien . Onderweg nog enkele keren moeten stoppen voor de plaatselijke diertjes . Volgens mij maken deze pluizige viervoeters er een sport van om zoveel mogelijk auto's en motoren te hinderen door zonder naar links en rechts te kijken over te steken . Enige opvoeding zou op zijn plaats zijn , .

Hammersfest ligt ook weer aan een fjord , de stopplaats van de Hurtigruten (vertaald de snelle route ) dit was vroeger een middel om de kleinste dorpen met elkaar te verbinden en word nu aanzien als de mooiste zeereis die je kan maken .

Na een koffie bestijgen we terug de stalen rossen en rijden terug naar Skaidi om in te checken , onderweg nogmaals gehinderd door de domme Bokmal ( het Noors voor Eland ) . Als vergelding zal ik straks er een stukje van opeten , gerechtigheid !!!!

Morgen rijden we naar de Noordkaap , zal mss nog iets kouder zijn . Ik vrees voor mijn reisgenoten . Ik daarentegen heb er geen last van :-)

Skoll , Eric

1. Peter Verbraeken:
    11 juni 2018
    Top verhaal en dan nog mannen van 't Stad tegenkomen, de dag kan niet stuk dan 👍😀. Nog een fijne reis verder.
  2. Kristine:
    11 juni 2018
    Weeral een mooi verhaal lieverd😍😘Normaal zijt gij altijd die kou heeft😏
  3. Peter:
    11 juni 2018
    Knap gasten...zal hier de economie wel draaiende houden...ps zijn van 15/6 tot 21/06 in svendborg Denmark bij onze jongste ...kunt misschien is passeren. Grts ikke
  4. Roger Nauwelaerts:
    11 juni 2018
    Tja heb je verwittigen voor de elanden ,ve d l succes met jullie avontuur en zorg ervoor dat onzen eric zijn schouder goed vastvriest zodat hij nog vele mooie verhalen kan schrijven, ben nu zelf al aan mijn voorbereiding begonnen voor noord spanje ,veel plezier vrienden and keep it safe.
  5. Rosita:
    12 juni 2018