On the top

12 juni 2018 - Noordkaap, Noorwegen

Beste volgers,

Vandaag was het zover , het verste punt van Europa bereiken . Na een overnachting in Skaidi en een ontbijt waren we er klaar voor . Temperatuur op dat moment 5 graden en lichte sneeuwval . Wisten we toen veel dat dit slechts een voorbode was van wat nog komen zou !

Na enkele kilometers wist ik het al wel , een snijdende wind was ons deel . Redelijk fris dacht ondergetekende .

De omgeving was wederom hallucinant , langs fjorden en bergen . Tussen  elanden en achtergelaten sneeuwscooters . Dat Inuit volkje laat die dingen overal ook maar achteloos achter . Niet moeilijk wie komt er ook behalve totaal gestoorde motards en vloten mobilhomes . Ongetwijfeld gepensioneerde koppeltjes die totaal de weg kwijt zijn . Er is slechts 1 baan naar de Noordkaap , dus volgen maar . We rijden ook door lege tunnels zo vochtig als de Fille zijn keel na een avondje Nielse terrassen .

Langs de kant tegen de fjorden en regen de bergwanden staan ook weer van die Centerparc bungalows . Ongetwijfeld bewoond , men vraagt zich af wat doen ze daar ? Als ik ooit iets iets mispeuter in België kom ik naar hier . Niemand zal mij vinden !!

We stoppen in Honningsvåg op zoek naar warme koffie . Ik bevries zowat . We sukkelen binnen in een koffiehuisje . Aan het roer van dit etablissement een zwarte medemens . We fronsen de wenkbrauwen . Onze geïmporteerde vriend ziet onze verbazing  en repliceert als snel “ I see you thinking , a dark person at the end ot he world ? “ A woman was zijn antwoord , wij denken Ocharme die brave man heeft zijn rieten hut achtergelaten om koffie’s en koeken te verkopen aan totaal geschifte motards en toeristen . Het leven is keihard !!!

Na toch 2 graden opgewarmd te zijn vervolgen de helden hun weg . De temperatuur daalt nog !! Weer geen probleem voor jullie schrijver maar de rest !!!!

We gaan omhoog , 1,5 graden lap !! Maar die zichten ! Zelfs ik word er stil van .

We zijn er , boven en aan het uiteinde van Europa . We betalen met een glimlach 27€ per persoon . Die Noren toch !!

We trekken de obligate foto’s en vlug de shop in . Ik koop nog een muts , nodig want nu krijg ik toch een kleine rilling .

De tocht naar beneden is al even schitterend als naar boven alleen in de andere richting , maar dat hadden jullie al door zeker ? We hebben een schitterende bungalow geboekt in Honningsvåg. Snel nog wat pizza’s gaan scoren in de plaatselijke Aldi en douchen .

Onze Benjamin bericht nog een heldendaad om langs een steile helling fjorden water te halen voor onze Ricard . Respect voor onze jonge vriend !! Beste vrienden dit is al een ongelofelijk reis geweest , geen reis voor poesjes en of strandjanetten . Maar een reis voor echte mannen ! En dat zijn we zene

Uw reporter Eric

1. Den groenen horzel:
    Goe gedaan manne
    Nen dikke proficiat
  2. Dammer:
    Respect gasten✌️
  3. Peter:
    12 juni 2018
    Top ..dan kan het alleen maar warmer worden. Leuke pen Eric.
  4. Kristine:
    12 juni 2018
    Mooi, hop naar het volgende😘
  5. Cherre:
    Proficiat mannen
  6. Roger Nauwelaerts:
    12 juni 2018
    Mooi ,mooi , mooi begin weer een beetje te kwijlen.
    Have fun.
  7. Peter:
    12 juni 2018
    Omai! Wat een reis! Mooi! En wat een verborgen talent erik.
  8. Stijn:
    Straffe mannen. Super goed verteld
  9. Marjo:
    13 juni 2018
    Wow , lijkt me werkelijk ongelofelijk alleen al de beschrijving van de natuur.
    Worden deze reisverhalen ook uitgegeven, aan de teksten zou je denken van wel...
  10. Rudy De Meester:
    Respect mannen !!