van de hel naar de hemel !

5 juni 2022 - Anderslöv, Zweden

Vrienden, verblijf in een hostel. Het stond tot gisteren niet op mijn afgevinkte to do lijst en vooral ook niet op mijn bucketlist, doch voor alles is er een eerste keer. Nu van ligging, mooi hoor een proper gazonnetje, enkele bankjes en gelegen net naast het meer, doch worden we zowaar van het Louis Quatorze tijdperk geteleporteerd naar de oertijd.

Bij deze een avond in een hostel. Veel eten was er niet te krijgen in dit dorpje buiten een pizza tent, maar daar lag onze goesting niet, supermarkt binnen. Als voorgerecht lookbroodjes, de plat principal spaghetti bolognaise op de wijze van de chef, Erwin staat aan de potten. Met momenten niet simpel koken wanneer er enkele Zweden met hun kinderen de keuken inpalmen. Maar we trekken onze plan.
Ons eten was nog niet door de keel of er stoppen 6 Zweedse motards, ook zij hebben enkele kamers in het hostel geboekt. Erwin schiet meteen in gang en begint te verbroederen. Krikke zijn pijp is uit en kruipt in zijn bakje, ik volg even later. Stopjes in mijn oren en rust.
De dag breekt vroeg aan, te vroeg de eerste reisgezellen vallen reeds omstreeks 6:30u uit hun kistje, ik draai me nog even om en probeer terug de slaap te vatten. Om 7:30u sta ik ook op, douche inpakken en wegwezen, ontbijten doen we wel onderweg.
Na goed 40km rijden we Rättvik binnen, ideaal om te ontbijten. We stoppen aan de lokale supermarkt, nemen vlug enkele croissantjes en nemen 150 meter verder plaats op een bankje. De zon staat reeds hoog en geeft al heel wat warmte op dit vroege uur.

Alles op en verder, bestemming Hagfors.
We rijden eenzaam in de o zo mooie omgeving, bossen en meren volgen elkaar in snel tempo op. Kilometer 120 komen we in een iets groter dorp. Vol moed op zoek naar een terrasje want de zon schijnt en het is vakantie. Op de terug weg van een kale reis stoppen we dan maar aan een benzinestation met winkeltje. De Zweden heb echt geen neus voor horeca.
Deel 3 van de dag gaat verder via prachtige wegen dwars doorheen de uitgestrekte bossen. De wegen liggen er uitstekend bij en af en toe krijgen we een wasbord in het groot voorgeschoteld, het doet me denken aan een soort rondje veldrijden. Het is heerlijk vertoeven.

Op een kleine 20 minuten van onze eindbestemming komen we in Halfors, weer een iets groter stadje en geloof het of niet met een terrasje aan de waterkant en het allerbelangrijkste, het is open !
We bestellen aan de toog want de horeca in Zweden is ver zoek en als er iets open is zijn het nog luieriken ook, bestellingen komen opnemen doen ze niet, dus bestellen aan de toog aub.
Van hier uit is het nog een kleine 15km naar onze stuga. Ook dit laatste stuk blijft indrukwekkend mooi. Eindelijk komen we op de afslag naar een stukje onverhard tot aan de stuga, Erwin rijdt op kop en het is wat zoeken voor we de juiste locatie hebben gevonden. Eerst rijden we te ver, draaien en slaan een doodlopende bosweg in.
Erwin als gek naar beneden, ik volg, pech hier is het ook niet. Erwin zet zijne KTM op zijne pikkel en het gebeurt, de hellingsgraad is teveel voor de zwaar bepakte motor en pardoes daar ligt hij.
Veel schade is er niet, enkel het windscherm heeft wat averij opgelopen, de man zelf, die kan tegen een stootje.
Ik zelf moet alle zeilen bijzetten om te draaien zonder te vallen, het zweet komt van onder mijne helm. Jul, de snoodaard wist beter die is boven blijven wachten 😂

Eind goed al goed met behulp van enkele lokals komen we bij de stuga. Amai en wat voor een, alle ellende van het hostel is snel vergeten, aparte kamers, mooi salon, grote tuin, een gigantisch meer aan de voordeur in een woord alles er op en er aan.
We laden af, ik en Erwin offeren ons op en rijden naar de winkel, 6km verder.
Wanneer we terug komen zit de rest al met een stevig pintje in de zon.
Enkele ogenblikken later volgen wij en zitten samen gezellig op het terras.
Een groot meer aan de voordeur, mooi weer, dit is vragen naar een zwempartij😂😂
Met onze handdoek over de schouder en zwembroek aan vertrekken we naar het meer, luid aangemoedigd door dezelfde locals “C’mon vikings!”
Drie Vikings gaan ervoor, de vierde lacht ons uit.
De zwempartij duurt niet al te lang, het ijskoude water laat dit niet toe, doch je moet dit gedaan hebben.
Nu tijd voor het aperitief met aansluitend, entrecote met gratin patatjes,spitskool en tomaatjes.

Smakelijk en tot morgen.
Fil

1. Jean Paul jp:
    5 juni 2022
    Weer SUPER verhaaltje hihi hou toch van wat meer luxe hoor zal morgen Es aan jullie denken we gaan Ronny en Marina achterna naar het zonnetje geniet er nog van maatjes Jp
  2. Erwin:
    6 juni 2022
    Leuk weer een tof verhaal mor niks vuur mijne rug
  3. Luc:
    6 juni 2022