Groen, groener, groenst...

4 juni 2022 - Furudal, Zweden

Waarde lezers,

De bewogen dag van gisteren ligt achter ons, we hebben deze afgesloten in een lokale hamburgertent. Jul spare ribs pikanté, Erwin hamburger met fritjes, Krikke kebab durum en ondergetekende, ik zelf dus kijk een beetje naar het gezonde en eet een kip durum. Na dit culinair orgasme keren we terug naar het hotel.

Volgens mij een oude herenwoning uit de tijd van Louis quatorze. Een prachtige inkomhal met idem traphal, kamers uitgerust met heerlijk hoge bedden, badkamers met koperen kranen. We flitsen terug naar de 17de eeuw. Het ontbijt is eerder sober, maar ja we vergelijken het dan ook met gisteren 😅

De rit van vandaag een dikke 245km, dus vertrekken we op tijd. Onder een licht bewolkte hemel en een strak windje vertrekken we.

Mijn gekregen achterband doet het goed, hij blijft op druk, doch wanneer ik op snelheid de bocht indraai word de achterkant wat wiebelig, maar al goed we kunnen verder richting moeder de vrouw. Het weerzien laat nog een weekje op zich wachten maar het zal goed doen.

Onze etappe van vandaag gaat volgens mij dwars doorheen van de meest groene en mooiste streken van Zweden. Dit blijkt al snel zo te zijn wanneer we de gekende E45 links laten liggen en de meer verharde wegen opzoeken. Deze kan je wat vergelijken met de departementale wegen in Frankrijk, eindeloos slingerend, doorheen de natuur. Polisi zien we niet dus we schieten aardig op.

Ook geen onaardigheid, stopplaatsen met drankgelegenheid zijn er niet, enkel aan de benzinestations kunnen we iets drinken.

Met vereende krachten rijden we verder tot we plots opgeschrikt worden. Aan de onze linkerzijde zien we een bruine beer, nooit gedacht dat we deze hier zouden spotten. Ok, het was een kleine, doch we zijn er zeker van in de Zweedse bossen leven bruine beren.

Enkele kilometers verder houden we halt aan een vervallen gebouw om even te rusten. Er komt zowaar een man met zijn Husky naast hem op ons afgestapt. Vriendelijke kerel, het mag gezegd zijn. De verhalen wisselen van kant, leuk om te horen. Hij is van Stockholm en woont hier, in dit onherbergzaam gebied voor de zomermaanden samen met vrouw en familie. Ons verhaal van de bruine beer word meteen bevestigd door de man, haalt zijn smartphone boven en toont ons een filmpje waarop een bruine beer aan zijn huis komt zoeken achter eten. We nemen vriendelijk afscheid en rijden verder, nog goed 35km scheiden ons van onze geplande stop, en beste lezers je kan het al raden, hier is ook weer wat over te vertellen.

We zijn namelijk beland in een hostel….. 😊

Kamers met 4 snel in elkaar getimmerde bedjes, van een ding ben ik al zeker, de matras zal me terug een slapeloze nacht bezorgen, gedeelde badkamer en daar bovenop gedeelde wc’s, ocharme onze mede huurders.

Snel installeren we ons, er zit niet anders op, Krikke schiet de douche in, Erwin speelt enkele liedjes muziek, Jul schud de kaarten en ik schrijf mijn verhaal.

Deze avond gaan we op zoek naar iets eetbaar, waar is nog de vraag, maar iets vinden doen we wel!

Zo rond ik af met een prachtige rit, dwars doorheen een stukje natuur om u tegen te zeggen, we spotten zelfs een bruine beer, de slaapplaats is dan weer een ander paar mouwen, mijn oorstoppen leg ik reeds klaar op mijn nachttafeltje….. 😊

Morgen zijn we er weer.

Fil

1. Harry:
    4 juni 2022
    Paar whiskey,s makker dan slaapt ge goed
  2. Eric:
    4 juni 2022