Europ assistence !

3 juni 2022 - Torpshammar, Zweden

Beste lezers,

We sloten gisteren de dag af in stijl. We zijn gaan eten in een hip restaurantje in östersund, genaamd Jazz Köket.  Geen menu kaart maar enkel keuze uit een 4 of 8 gangen menu.

We kozen voor het 4 gangen menu. We starten met een amuse, voorgerecht, hoofdgerecht en nagerecht. Alles werd op en top geserveerd, ik zou bijna zeggen een ster waardig. Over de prijs valt te discussiëren, doch het is verlof en less is more… 😊

Buikjes vol en keren terug naar het hotel, waar we een laatste Pepsi Max drinken, per toeval hadden we nog een klein flesje rum in onze binnenzak om de Cola wat op te fleuren, de goede voornemens van Erwin om nog een partijtje te gaan zwemmen blijft bij een nobel voornemen, het flesje rum is onweerstaanbaar.

Tijd om te gaan slapen, inhaal maneuver van de voorbije appelsienenkist nacht geen stapelbedden hier maar extra comfortabele boxsprings, de matras ik schat 5 x dikker dan deze van de voorbije nacht, de prijs eveneens x 5 …. 😊

Ontbijten doen we uitgebreid, we hebben immers maar een kleine 140km voor de boeg, we zitten immers voor op ons schema, remember de uitgestelde rustdag bij onze vriend de kluizenaar…😊

Tijdens het ontbijt dwalen mijn gedachten af naar mijn achterband, heb ik nog genoeg druk of is hem volledig plat…we zien wel straks, eerst genieten van het ontbijt. Het ontbijt veel, genoeg, zoet, hartig noem maar op alles was er zalm, eitjes op 3 wijzen, kazen, teveel om op te noemen….Aan tafel zit er nog eentje met de gedachten om te gaan zwemmen, we denken na, was dit gisteravond ook al niet een van de goede voornemens, blijkbaar is het deze maal wel gelukt.

In ieder geval Ik begin na het ontbijt stilletjes al in te pakken, altijd al ne rappe geweest hè, andere liggen op het bed nog wat te rusten. Ik stuur nog een sms naar de groep “10:30 in de garage voor vertrek” er komt maar weinig reactie op….afwachten dus.

10:30u iedereen aanwezig in de garage, de eerste controle van de achterband blijkt ok, doch bij plaatsnemen roept Krikke al Pa deen band staat plat…. We bekijken de zaak en blijkt onherstelbaar…..Met behulp van mijn mini compressor krijg ik de band op 2,7 bar en we begeven ons naar het nabije benzinestation….  Europ assistance bellen en geduld hebben. De rest van het gezelschap vervolgt zijn weg. We zien wel er van komt, in ieder geval we zitten niet in de brousse, dus dat is al goed.

Ok, Europ assistence gebeld, ze bellen me nog eens terug an ja na amper 1:30u te staan schilderen komt er een takeldienst. We doen gans onze uitleg en vragen om een nieuwe achterband, bellen, bellen en nog is bellen. Even later komt de man uit het benzinestation ook al eens kijken, en wat er dan gebeurd kan volgens mij enkel in Zweden.

De man verteld ons dat hij mee op zoek gaat en ons wil verder helpen. Hij springt in zijn elektrische Peugeot en stuift er van onder. De man van de takeldienst vertelt eerst te gaan lunchen en ons dan verder te helpen, zelfs moet hij ons wegslepen naar de eerst volgende BMW garage…….375km verder beste mensen.

Ik laat het hier niet bij en gok op 2 paarden en bel naar de BMW assistence, ook daar doen ze alles wat kan, ik zou zeggen top service, doch ook zij staan met de handen in het haar.

Kort daar op komt de kerel in zijn Peugeot terug het benzinestation opgereden met een smile tot achter zijn oren, we zijn benieuwd wat hij in petto heeft. Hij stapt uit en opent zijn koffer, geloof het of niet een splinternieuwe achterband komt tevoorschijn.

Hij zegt jongens het is de exacte maat 170/60/17 maar ik heb een 180/55/17 gevonden daar kunnen jullie mee verder. Het is wel een band voor op het circuit te rijden, doch een gekregen paard bekijk je niet in de bek.

En nu komt de kat op de koord, ik val op beide knieën om hem te bedanken en vraag wat het mij kost, de man kijkt me verbaasd aan en zegt, i’ts for free…..Ik val achterover van het verschieten.

Nu staan we daar met een lekke band op de moto en een nieuwe band in ons hand… 😊

We vragen aan de man nogmaals een gunst, kan je bellen naar een garage voor het plaatsen aub ? No problem en even later rijd er door Östersund een motor met 2 gasten op waarvan de duo een band boven zijn hoofd steekt, ik kan jullie mee geven we hadden bekijks.

Goed 2u later zijn we terug mobiel en zetten koers naar de kopgroep, Jul & Erwin, zij zijn ondertussen al aan het aperitief in ons volgend hotel. Rond 17:00u komen we ter plaatse, we douchen en gaan mee aan het aperitief, verdiend mijn gedacht.

Seffens gaan we nog iets eten in een tentje iets verder op en ook dit ga je niet geloven, met de naam Happy days 😊

Voor ik afsluit denk ik nog terug aan de man van het benzinestation, wat voor een kerel, als alle Zweden met deze ingesteldheid door het leven gaan denk ik er sterk aan om te immigreren…

Als we thuis zijn ga ik hem zeker bellen en iets opsturen om hem te bedanken, dat staat als een paal boven water!

Tot morgen zeker

1. Harry:
    3 juni 2022
    Der zijn nog goeie mensen op de wereld
    Geef hem maar een mooi geschenk
    Top van die kerel
  2. Jean Paul jp:
    3 juni 2022
    Voila op nen goeie afloop ga er ook ene op drinken hihihihi was wel spannend hihihihi eind goed al goed
  3. Danny D:
    3 juni 2022
    Ge moet nie schoon zijn om geluk te hebben maar is wel altijd mee genomen 🤣🤣🤣
    Weer een super verhaal da jaren mee zal gaan
  4. Roger Nauwelaerts:
    3 juni 2022
    Fijne kerels die Zweden, kan je toch veilig je reis verder zetten ,is weer iets dat een toerist in zijn koekblik niet gauw zal meemaken.
  5. Luc Verhoeven:
    3 juni 2022
    Amai mooie geste van dee kerel , prachtig toch dat er nog zulke mensen zijn, en dat je ze op het juiste moment tegen het lijf loopt.
    Dat is dat het zo moet zijn.