Bootje varen

16 juni 2018 - Harstad, Noorwegen

Beste Volgers

Gisteren was een rustdag , we hebben heerlijk de toerist uitgehangen . Zijn gaan wandelen , zijn met een kabelbaantje naar de top van Tromsø geweest . Hebben nog wat gewandeld , gewinkeld , de Noorse Burgerking geplunderd , veel te duur bier gedronken , kortom alles wat een toerist behoord te doen . Vandaag ging het richting Lofoten , het mooiste deel van Noorwegen zegt men . Ik ben benieuwd . We vertrekken met een redelijke temperatuur van 13 graden . Goei begin vind Uw reporter . Ok er staat een briesje . Ook geen probleem . We rijden richting eerste overtocht van vandaag . Onderweg valt mij toch op dat de wind sterk aanwakkert . Om eerlijk te zijn we worden bijna van onze sokken geblazen . Aangekomen aan het bootje denk ik het mijne ervan , de witte schuimkopjes laten zich van hun beste kant zien . Maar goed we zijn geen poesies , dat is al gebleken en we rijden het ietwat versleten gammele schuitje op . Ik moet U even meegeven dat de een echte zeebonk in ons midden hebben waar Captan Iglo bij verbleekt . Onze Benjamin voelt als een vis in het water , Haha niet dus ! De kleine Fil haast zich naar het bovendek op zoek naar frisse lucht . Even lijkt het of onze schipper in spe krijgt iets weg van een bleke porij . Maar de zeelucht doet wonderen en hij houd stand . De rest van het gezelschap trotseert de wilde golven . Een uurtje later zijn we op de bestemming en we verlaten het schip , inclusief onze piraat . De zon schijnt even en we lachen , op weg naar de 2de overtocht . Doch eens we weer in de bergen zijn begint het weer te waaien en te regenen , halleluja . Wat is dat toch met het weer ? We blijven maar rijden zwieren van links naar rechts . De wegen daar kan ik ook iets over zeggen , miserie . Ik had mij de Noorse wegen wel anders voorgesteld . Wegen waar Ceulemans direct zijn keu en ballen bij zou nemen . Althans dat was mijn idee . Jammer maar het is niet zo . Sommige wegen zijn nog slechter dan de Belgische ! Ik ga er verder niet over uitweiden , Ben Weyts leest ongetwijfeld mee . Onderweg stoppen we even voor een koffie in een trollen café , leuk ! De wind blijft . We komen aan bij de volgende overzet .  En we zijn blijkbaar niet alleen . We kopen snel iets om te eten zodat we de reis aankunnen . We willen zelfs ons avondeten aan inslaan , prachtidee . Eindelijk iets op tafel dat ik lust .. Tot we aan de kassa zijn en die gezellige Noorse vertelt ons doodleuk dat de boot helemaal niet vaart ! Waaaaat zeggen we verbijsterd !!! Staan we daar op een eilandje in Noorwegen , somber en grim . En geen weg verder . Dit vraagt om actie beste lezers . Ik blijf niet weer een nacht in een hok slapen . De kassierster bied het ons nochtans aan , belangenvermenging tout court !! Dus we besluiten om rond te rijden . We geraken op deze manier niet onze geplande slaapplaats maar Fuck  It. We zoeken wel iets anders . Dus rijden maar door wind en regen , ik krijg het op mijn systeem . We besluiten om een andere overzet te nemen en in Hamstadt te slapen . Dus nemen we een andere wel varende overtocht . Ook hier golven waar menig zeebonk van zou kotsen . Onze aspirant schipper trekt weer bleek af , maar het moet gezegd het word nog een echte !

De Fil kan nog een hotel fiksen als we de overtocht maken , toch ook wel handig ne Fil !