Verder zuidwaarts

2 juni 2022 - Östersund, Zweden

Beste volgers,

Beginnen waar we geëindigd zijn, de lasagne, in deze mate vele minder van kwaliteit dan onze Italiaanse avond. Wijn niet voorradig. Doch mekkeren doen we niet, we zijn blij iets warm te eten na de natte dag van vandaag.

De bedden in onze erbarmelijke stuga zijn ondermaats, ik schets even, 4 poten verbonden met een houten latje en dicht gelegd met een triplex plaat. De matras 4cm dik, het hoofdkussen vergelijkbaar met een opgevouwen t-shirt. Ik kruip in het onderste deel, mijn neus raakt bijna de onderkant van het bovenste bed, ik voel me zowaar het schelleke kaas tussen een Croque Monsieur.

Ik vat de slaap moeilijk en begin te denken over het mogelijke instortingsgevaar van het snel in elkaar gevezen slaap meubel en begin zowaar licht te panikeren. Ik maak me ster en denk, gelukkig ligt boven mij de lichtste reisgenoot, als ik het naar het andere meubel kijk is daar de kans op instorting vele groter.

De nacht duurt lang, naar mijn gevoel te lang., een ware aanslag op lijf en leden, mijn rug breekt. Goe geslapen manne, ik denk het niet…😂 Douchen zit er voor mij niet in vandaag, tandjes poetsen is voldoende.

tTijdens het ontbijt bereiken we meteen een consensus, snel weg hier, ander en beter ons gedacht.

Planning van vandaag even bekijken en de baan op.

We begonnen heel goed het weer zit mee, regen is er niet, is het warm? Nee helemaal niet, doch we houden de moed erin, ook al rijden we zuidwaarts, Jul is nog steeds goed geluimd. Ik denk bij mezelf dit zal binnen enkele dagen wel anders zijn 😂😂

Eerste doel van vandaag Hällingsafalet, een indrukwekkende waterval. We rijden richting Noorwegen en moeten dan links af. De wegwijzer geeft aan Hällingsafalet 17km, de weg onverhard. We overleggen en beslissen om dit niet te doen, de overvloedige regenval van gisteren en vannacht heeft de weg deels weggespoeld. Dan maar verder richting zuiden, tot we plots een wegwijzer zien Hällingsafalet 30km, we draaien af en na 200 meter is de fun al over, onverhard. Die Zweden, alles hebben ze behalve macadam. We zakken dan maar verder af met als doel Östersund, goed 200 km verder, dus het gas er op. Inmiddels hebben we de kaap van 3250km bereikt, we verlaten het kille en natte Lapland en zetten koers naar het Norrland, een super mooie en vooral groene streek in het midden van Zweden. De zon komt als maar meer en meer tevoorschijn, dus enkel lachende gezichten bij mijn reisgezelschap.

Onderweg merk dat mijn achterkant toch weer 0,5 bar is verloren terug maar 2,5 bar. Tijd voor lucht denk ik. Bij het eerste benzinestation stop ik en blaas er terug wat bij tot een aanvaardbare waarde 3,1 bar, maar merk ook op dat de band zijn beste tijd heeft gehad…Ik bel de ene garage na de andere doch zonder succes, een vriendelijke kerel van een BMW auto garage bezorgt mij een adres. Maar ook daar enkel kettingen voor op het sneeuwmobiel. Ik bekijk het morgen wel, nu eerst overnachting regelen. Hotel Clarion in het midden van het centrum trekt onze aandacht, we manoeuvreren door de winkelstraat en enkele voetgangerszones tot voor de ingang. Enkele voetgangers die passeren bekijken ons of we zijn buitenaards, of misschien zien ze mijn versleten achterband, ik laat het in het midden.

Motoren veilig in de garage, afladen en naar het vierde verdiep, 2 kamers naast elkaar maar toch ver genoeg van elkaar, je weet maar nooit hè ….

Douchen, proper onderbroek en kousen, Östersund here we come.

Mijn reisgezelschap is niet te houden, de voetgangerszone in. Een zone met allerhande winkeltjes en andere zaken, tof en gezellig. We zoeken naar een leuk cafeetje, zetten ons op het terras en genieten van een 33er Carlsberg voor de geweldige prijs van 6€ het stuk.

Na dit toch wel duur biertje openen we onze Tripadvisor en zoeken een restaurantje.

Net zoals voorgaande verhalen sluit ik af op de vooravond, het vervolg is voor morgen.

Fil

1. Jean Paul jp:
    Super en voorzichtig mannen
  2. Eric:
    2 juni 2022
    Blijft tof om te lezen , ben er precies zelf bij . Die beddekes , oh dat kan ik mij zo voorstellen . ..
  3. Luc:
    2 juni 2022
    Oei dat rugske, 🥴veilige reis verder.😉
  4. CARL VUYLSTEKE:
    3 juni 2022
    De regen als spelbederver, maar toch een gezellige bende