Zweeds regen....

28 mei 2022 - Arvidsjaur, Zweden

Beste vrienden,

De titel zegt al veel, het is echt klote weer. Regen, droog, regen, koud en alles wat je maar kan dromen, alles behalve de zon. Dus om het in motards termen te zeggen “ Rukka weer 😅”

Zoals gisteren mijn verhaal geëindigd hebben we de bar van het hotel overvallen, eten, drinken en daarna slapen, verlofmodus dus.

Vandaag op de planning, Zweeds Lapland of misschien beter Zweeds regenland…

Doch we zijn uiteindelijk geen mietjes en we volharden in de boosheid, rijden gvd…💪

Om goed 7u15u word er op onze deur van de kamer geklopt, onze overburen, want ja we hadden 2 kamers hé, je weet wel. Bij het openen staat Erwin al aangekleed klaar om te gaan ontbijten, ik verschiet me een bult, nu al ? Stiekem denk ik dat zijne tweetakt van zijn zaagmachine op was… Maar goed, rond 8u zitten we aan het ontbijt. Spek, eitjes en nog van alles lekkers, en ja niet te vergeten Knackebrodt…

Omstreeks 9:30u starten we de motoren voor de eerste volledige dag in Zweeds Lapland.

Wat me meteen opvalt is de prachtige natuur en gloeiende wegen die zowaar opgaan in strakke vergezichten. Goed 50km verder stoppen we aan het natuurpark Storforsen, met toch wel zijn imposante waterval. Eeen bezoek meer dan waard en de bende trekt zijn wandelschoenen aan….o ja belangrijk, de hemel is blauw met her en der een wolkje, dus toch nog sjans vandaag. Aan de waterval doen onze fototoestellen, GSM’s en ander filmmateriaal overuren, zo knap daar.

Verder de baan op dan maar.

Iets meer noordwaarts heb ik nog een off roadje gepland, iedereen trouw aan de kopman van de Bende in het kielzog van niets bewust. Even twijfel ik zelf of deze te rijden, na de regenval, je weet maar nooit.

Aangespoord door de Krikke ga ik ervoor, misschien spotten we wel wat Elanden…?

In plaats van Elanden krijgen we een drassige ondergrond, het lijkt wel een beetje of we doorkruisen een moeras, maar dan wel eentje om U tegen te zeggen. Het rijden gaat over in schuiven, bijna is het zover en verlies ik de controle, doch 50km later, met een t-shirt nat van het zweet, broek en schoenen onder het slijk, komen we met z’n allen ongeschonden terug op de macadam.

We etten onze koers verder, nog een kleine 45km en we zijn op onze eindbestemming. We rijden over de hoogvlakte, af en toe een striemende regenbui en weerom temperaturen die beneden de 10° zakken. Niet echt om over naar huis te schrijven.

Eindbestemming, ook weer zoiets onuitspreekbaar als naam Arvidsjaur, aldaar waar we een Stuga hebben gehuurd voor de nacht.

Inchecken moest gebeuren in een zeer knap hotel, wij naar de Stuga met de gedachte, da zal daar ook wel het een en het ander zijn….mijn gat ja, 1 kamerke met 2 appelsiennekistjes en een Ikea zetel voor 2….. das minder.

Stoute schoenen aan en wij terug naar het hotel en vragen aan de vriendelijke receptionist of er geen andere mogelijkheid is…..vraag stellend met de nadruk op een wissel met 2 kamers in het poepchique hotel.. 😊

Niet mogelijk grijnst de man achter de toog, ik kan jullie wel een extra Stuga aan de hand doen, idem aan de andere, dus ook uitgerust met de 2 kistjes.

Verder doen we inkopen o de avond te vullen.

Enkele pintjes van 3,5% alcohol, gebraden kippen, noedels voor in de micro…