Dieper Zweden binnen.

29 mei 2022 - Sorsele, Zweden

Beste volgers,

De gebraden kippen, noedels en ander eten verdween als sneeuw voor de zon, ik zat zowaar met enkele veelvraten in een veel te kleine stuga, doch het heeft gesmaakt. De nacht in onze appelsienen kistjes hebben we evenzeer goed verteerd, we staan klaar voor een dag Zweeds plezier.

Na het ontbijt vragen we een de gekende vriendelijke receptionist of er iets bezienswaardig is in de buurt. Met een grijns op zijn gezicht vertelt hij ons vol passie over een meertje met vulkanische activiteit niet ver uit de buurt. Pak weg 3,5 Miles rechts zegt hij, dan nog enkele meters gravel en je bent er. We vertrouwen de kerel en geven de locatie in op de GPS van Erwin, je weet wel de 12” met Google maps. Ik hoor het jullie al denken, is dit wel een goed plan, aangezien het laatste avontuur “rustdag mijn botte ja”

Doch we kiezen ervoor en gaan, Erwin op kop, dan de Jul en ondergetekende laatst.

Wat blijkt de Miles in Zweden zijn andere dan bij ons, al vlug zijn de vooropgestelde 3,5 er 25….

Maar goed de zon is terug van de partij en we hebben het naar onze zin. Bijna 40km verder draaien we voorspelde gravel in, so far so good, enkele  meters verder naar links. Een kleine meer avontuurlijke weg volgt. Halverwege zorgt Erwin bijna voor ons avondeten, 3 rendieren steken zonder te kijken enkele meters voor zijn wiel de weg over, juist voorrang van rechts zeker. Rudolf à la plancha zal voor een andere dag zijn 😜

We komen aan bij de parking, 3m² groot, juist groot genoeg voor de 4 verdwaalde musketiers. Van hier uit kunnen we het bewuste meer bezoeken, Grodkällan genaamd, weer zoiets on uit spreekbaar.

Met volle moed beginnen we aan de wandeling. 600 meter scheiden ons van het meer, 600 meter balanceren we over 2 houten planken met links en rechts moeras. Gene simpele met onze motorlaarzen en motorkleding aan, maar de uitzichten zijn ongelooflijk mooi. Stilletjes aan krijgen we het aangenaam warm.

Eindelijk komen we aan het meer, een uit de kluiten gewassen regenplas met zeer helder water, de moeite dus 😂. Enkele foto’s en we vatten de terugtocht aan, het warmte gevoel gaat over in transpiratie vocht. We komen terug bij onze achtergelaten zwaar bepakte ezels en rijden verder.

Volgend doel Arjeplog, eindelijk wel een uitspreekbaar iets. De weg naar lijkt wel eindeloos maar de natuur en de omgeving niet te beschrijven. Goed op weg laat mijn duo weten dat hij kapot gaat van de dorst, ok op zoek naar een café of iets dat er op lijkt. Wisten we toen nog niet dat de Zweden nooit dorst hebben en nog minder cafés hebben, dus met een droge keel verder.

Aangekomen in Arjaplog stoppen we aan een benzinestation, daar vinden we wel iets om te drinken. Koffietje, colaatje en we maken ons klaar voor de laatste etappe van vandaag, het is nog wel 75km maar ergens stoppen om iets te drinken is niet aan de orde.

Sorsele, weer iets dat we kunnen uit spreken, is onze eindbestemming. Aangekomen op camping Sorsele staat de prominente rondborstige uitbaatster ons al op te wachten. Ze bekijkt ons en slaat de handen in het haar, hoi everting ok zijn haar woorden… Na een kleine uiteenzetting van waar en hoe we zijn gekomen is het ijs gebroken, met een lach en een zwans legt ze alles uit en belangrijk, go not to the local pizza, it is bullshit. In ruil mogen wel de grilplaats gebruiken, een soort zeshoekig houten gebouwtje netjes aan de oever van het meer, ja beste lezers wat een uitzicht. Middenin een mooie open BBQ met rondom tafels en stoelen. Dit gaat weer enig plezier met zich meebrengen.

Dus supermarkt here we come. Onze winkelkar word stevig gevuld, Jul en Krikke zijn belast met de aanschaf van BBQ zaken, ondergetekende en Erwin zorgen voor de ontbijt spullen en enkele flesjes bier…. enkele hé 😊

Bij terugkomst vliegt onze Krikke er direct aan, petatten kuisen, groenten klaar maken…enz, een zegen om zo iemand in de groep te hebben, maar ja hoe is de naam nu weer ..?

Om af te sluiten bekijk ik even de rest van het gezelschap,  Erwin loopt wat te socializen met de rondborstige uitbaatster, Jul speelt met zijne GSM, waarschijnlijk niet om berichten te sturen naar het thuisfront maar om een spelleke Patience te spelen.

Het zal ons weer een avondje worden.

O ja, prima weertje vandaag, zon, wolkjes en tot 15°.

Salu en tot morgen, want dan is het rustdag voor de Bende.

Fil

1. Roger Nauwelaerts:
    29 mei 2022
    Veel plezier laat het Julie smaken straks.
  2. Erwin:
    Ik ging peper vragen 😋
  3. Stijn:
    29 mei 2022
    Dank om dit alles met ons te delen. Het leest dan ook als een roman.
  4. Jean Paul jp:
    30 mei 2022
    Super tof om jullie verhalen en foto's de kunnen volgen geniet er van
  5. Luc Verhoeven:
    Blijven Schrijven Fil, leuk om volgen 😉
  6. Els:
    30 mei 2022
    Dit is toch de beste zin in de Nederlandstalige literatuur: "3 rendieren steken zonder te kijken enkele meters voor zijn wiel de weg over, juist voorrang van rechts zeker. Rudolf à la plancha zal voor een andere dag zijn 😜"
    Héérlijk!