Reizen per motor.

10 juni 2018 - Alta, Noorwegen

Beste blog volgers,

We zitten nu in het hoge noorden van Noorwegen, en ja, een mens komt wat tegen op de motor, maar dat is goed. Meer zelfs, het is een voorrecht om met de motor te kunnen reizen.

Motorreizen is de puurste vorm van reizen. Tijdens zulk een reis gaan we op pad zoals mensen dat al deden toen ze pas rechtop konden lopen, en zoals iedereen het deed...... tot er metalen dozen op 4 wielen en vliegende sigaren kwamen. Deze kom je al goed in weinige mate tegen hier in het hoge noorden…

Of het nu met paard en koets is, of per motor, we zijn één met de omgeving. We ruiken, zien en voelen (ja ook de regen dus) alles veel beter. Reizen wordt intenser, echter en minder oppervlakkig.

De bende is vrij, ze zitten niet vast in een club of all in hotel, maar ze gaan en staan waar ze willen.

Ook al verstaan we geen moer van de taal, we leren mensen kennen.

Een bende op de motor wordt op prijs gesteld, aanzien als echte reizigers en in mindere mate als een toeristen. Moeilijk uit te leggen nuance, maar als je het verschil wilt weten, moet je eens in een afgelegen dorp stoppen met een toeristenbus en daarna hetzelfde met de bende van Fil op de motor….

Onze zintuigen worden geprikkeld. Geur wordt een essentieel deel van onze reis. Of die geur nu komt van bloemen in Wales, kruiden in Marokko of een clandestien stort ergens ten velde, maakt niet uit. Behalve die keer in de Carré heb je nog nooit zoveel plezier gehad aan je neus, ogen en oren als tijdens een motorreis.

Omdat we buiten de toeristische massacultuur blijven, leren we de gewoontes van het land en zijn inwoners kennen. We begrijpen dat het anders is dan bij ons, maar daarom niet altijd beter of slechter. Dagelijks meerdere uren per dag in het zadel zitten geeft ons niet enkel eelt op onze krenten het zorgt ervoor dat we onze motoren vanbinnen en vanbuiten kennen en we hem nog beter beheersen.

Ja een mens komt wat tegen op de motor…

Fil

1. P@rick:
    10 juni 2018
    Goe bezig mannen, doe vooral zo voort !!!
  2. Eric:
    Mooi makker !!!
  3. Kristine:
    10 juni 2018
    Kijk ernaar uit om het volgende verhaal te lezen😍
  4. Cherre:
    Knap hoor
  5. Yvan:
    10 juni 2018
    Fijn om jullie op deze nanier te volgen en breng een stukje rendier steak mee voor de BBQ is naar het schijnt lekker 👍🏼
  6. Patje De Mey:
    11 juni 2018
    Zeg Fil, op die foto met de groep en de rivier op de achtergrond ist precies of dat çoike Wijns ook mee is!!!!
  7. Fil:
    11 juni 2018
    Pat, nu da ge het zegt..... :)