Sami

10 juni 2018 - Alta, Noorwegen

Wat onze Beste volgers,

Hier zijn we dan in het hart van Sami land . We overnachten in Kautokeino in een hotel  en betalen 80€ om op een veldbedje te liggen , allee ik als 191 m kerel toch . En dit met 3 personen in een omgetoverd 2 persoon kamertje . Maar we lachen , het is vakantie . Na een verkwikkende douche slenteren we naar de bar . Enkele pinten later roept de innerlijke mens . We worden hartelijk ontvangen door Caroline , onze blonde sami van dienst . Hey Hey zegt ze . We kiezen een voorgerechtje , koude eland , king crab , kaas en een stukje vis . Dit laatste is voor mijn vriend Julleke , bah !! Hoofdgerecht rendier , natuurlijk ze lopen hier iedereen constant voor de voeten . Een fileeke voor den Eric de rest een stuk met vet rond , bah . En den Danny gaat meer voor de moderne versie , rendierburger . Ik betwijfel of dit het wel is maar ja . Vergezeld met een flesje Spaanse wijn en de avond kan niet meer stuk . Wat een vakantie !

Dan terug in de bar , eens gezeten worden we aangesproken door een verdacht uitziende sami vrouwtje . Business of pleasure vraagt ze , ik weet al hoe laat het is . Of mijn vrienden het ook door hebben laat ik in het midden . Ze brabbelt en draait met de spleetoogjes alsof het haar laatste is . Blijkbaar geïnteresseerd in onze reis  zuigt ze alle informatie uit de vrienden . Haha als deze Eskimo replica denkt op vandaag een kruisvaarder te versieren ? Ze werpt al haar troeven op tafel , maar niets brengt de ridders van de wijs !!!! Denk aan het celibaat beste ridders !!!! Na enkel gerichte oeverloze pogingen begrijpt ze de boodschap .Ze druipt af onze “temptation “. Mss een kandidaat voor 2019 ? Respect voor de Tempeliers , zo ver van huis en de verleiding weerstaan , alhoewel verleiding , Wat we wel hebben geleerd van onze nieuwe vriendin is dat er verschillende Sami dialecten zijn die elkaar onderling niet begrijpen en of kunnen lezen . Een beetje zoals Niels en Schels in extremis . Ondertussen loopt de bar vol met Sami onderdanen die er lustig op los kwetteren en zich vol gieten met alcohol . Mss toch de juiste vrienden voor de Fille ?

Slapen nu , hop naar onze residentiële kamer. Aangekomen heeft onze Benjamin een hongertje. Hij stort zich vol overgave op een portie Aiki noodels , Al gauw ruikt onze immense kamer op een meeneemchinees !! Hij slurpt alles vrolijk binnen , respect !!

In de geur van de Wang To vallen we in slaap .

Toch goed geslapen de vrienden, blijkbaar heb ik gesnurkt wat ik ten stelligste betwijfel ( Kristine Cools kan dit bevestigen ) ..

Het ontbijt is wel ronduit fantastisch , weer goed nieuws voor de hongerlijder in ons gezelschap ..

We zadelen ons rossen op en weg ermee .

We rijden door diep Sami land , ik kan hier zeer duidelijk over zijn , FANTASTISCH !

Het desolate landschap maakt echt indruk , eigenlijk een beetje zoals de Kalmthoutse heide in extremis ..Je voelt je hier enorm nietig , alleen op Uw stalen ros tussen niets ! Nice !! Ik kan erover schrijven , maar jullie moeten echt zelfs is komen kijken ..

Op zoek naar koffie , echt geen sinecure , een gesloten bar is ons deel .

We komen aan een dorpje Maze , ik zal het nooit vergeten .....

Verlaten huisjes , en bewoners die de gordijnen toetrekken als de reisgenoten voorbij rijden ..

Tot plots en op onze weg 2 vervaarlijk uitziende honden , of iets wat ervoor moet doorgaan onze weg blokkeren . De kruisingen van een Husky , een Pitbull en een Duitse herder laten gewillig de tanden zien onder een enorm geblaf en gegrom .

Voor land en God roepen de 5 kruisvaarders en geven volop gas , maar God heeft hier geen invloed en laat ons schandalig in de steek !! De monsters springen wel opzij maar we belanden op de oprit van één of andere duistere Sami Sjamaan ..

De paardjes draaien en wegwezen , we beroepen ons op Thor en Wodan en halen diep adem .

Ik moet als laatste de groep afsluiten , ik roep bij Odin en vlam voorbij de monsters met beide voeten vooruit hopende een goede afloop . Ik zie het Walhalla al dichterbij komen ..

Oef gered door onze Noorse Goden vrienden , merci zene die van hierboven we zullen het onthouden ..

We verlaten dit onheils oord ,  Stephen King zou hier een redelijk lugubere boek over kunnen schrijven , ik ook trouwens !!

Verder belanden we dan toch nog bij een vriendelijke Noorse dame , nog na bevend kruipen we in de living van deze aardige dame . Een koffie bij het haardvuur doet wonderen .

Terug op weg naar Alta , weg uit donker Sami land .Door wind en regen , heeft toch ook wel iets , langs de kant zien we soms zwarte vlaggen ( annex zakken ) wat ze daarmee bedoelen ? Ik weet het wel .

Het landschap verandert stilaan in bergen en kliffen , langs heerlijk oevers . Weer te speciaal voor woorden . Nog even remmen voor de pluizige Danny vrienden en we zijn in Alta , alwaar we weer vriendelijk worden ontvangen door 2 blonde meisjes . Ook dit is volgens mij een Noors erfgoed . Leuk .

Morgen rijden we verder de donkere horizon tegemoet , benieuwd wie en wat we daar gaan tegenkomen ..

Dit word stilaan een gewoonte , Eric

1. Danny Smet:
    10 juni 2018
    Wat een avonturen 😱 prachtig geschreven. Het ga jullie goed!
  2. Vera saeyvoet:
    10 juni 2018
    Eric , zo mooi geschreven , tis net of je er bij bent 👍 als je ooit een boek zou schrijven ben ik de eerste die er een koopt 👍 ps en ja idd jullie zijn ons hier ook aan het warm maken voor deze reis te ondernemen maar dan wel met de trottinet 😜
  3. Roger Nauwelaerts:
    10 juni 2018
    Merci vrienden jullie verhaaltjes geven me het gevoel dat ik er toch een beetje bij ben.
    Doe zo voort en geniet er van.
  4. Kristine Cools:
    10 juni 2018
    Heel leuk om elke dag iets te lezen van jullie, kijk er al naar uit voor het volgende verhaal😍😘